ریویوتک
بررسی بازی

بررسی بازی مدیوم؛ ماو به دنبال شماست!

بازی مدیوم / The Medium یک بازی در ژانر ترسناک و دلهره‌آور است که به طور انحصاری برای کنسول نسل نهمی یعنی ایکس باکس سری ایکس توسعه یافته است. البته این بازی برای پلتفرم کامپیوترهای شخصی (PC) نیز در دسترس است.

بررسی بازی مدیوم

هنگامی که مایکروسافت از بازی‌های اختصاصی ایکس باکس سری ایکس صحبت می‌کرد، یکی از نخستین بازی‌ها، مدیوم بود. بازی که توسط استودیو لهستانی تیم بلوبر / Bloober Team ساخته شده است. Medium به عنوان یکی از اولین بازی‌های انحصاری کنسول Xbox Series X انتظارات بیشتری نسبت به حالت عادی برای خود ایجاده نموده است، بسیاری از متولیان امر به دنبال این هستند که نشان دهند کنسول ایکس باکس چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه در چنته دارد. باید بگوییم که از نظر گرافیکی و بسیاری از معیارهای دیگر، مدیوم به عنوان بهترین بازی تیم بلوبر تاکنون، انتظارات را برآورده می‌کند.

بررسی بازی مدیوم

محیط‌های مدیوم بسیار زیبا هستند و از سخت افزار نسل بعدی کنسول‌ها، نهایت بهره را می‌برند. سطح جزئیات خیره کننده است، مدیوم از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر یک روشنایی واقع گرایانه را در بازی ایجاد می‌نماید. این بازی همچنین فاقد باگ یا مشکل فنی است و عالی اجرا می‌گردد و به همین خاطر کاربرانی که نگران مشکلات فنی بازی هستند، نباید نگرانی از این بابت داشته باشند. به طور کلی، The Medium یکی از بهترین بازی‌های نسل بعدی است که تاکنون ارائه شده است.

بررسی بازی مدیوم

در The Medium، شما در نقش ماریان (با صدای کلی بورک / Kelly Burke) بازی می‌کنید، یک نابغه قدرتمند که به استراحتگاه نیوا / Niwa سفر می‌کند. او در جستجوی فردی به نام توماس به آنجا می‌رود، مردی که پیام عجیبی به او می‌دهد و می گوید او را پیدا کند و به او کمک کند. ماریان می‌تواند با ارواح ارتباط برقرار کند و به آنها کمک کند تا زندگی پس از مرگ را سپری کنند، مهارتی که او در مراسم تشییع جنازه پدر خود فرا گرفته بود. برای رسیدن به این هدف، بازی مدیوم در دو بخش وجود دارد: دنیای معمولی و دنیای ارواح؛ دومی به عنوان بازتاب پیچیده‌ای از گذشته عمل می‌کند.

بررسی بازی مدیوم

دنیای ارواح: با الهام از دیستوپی سورئال که در نقاشی‌های زجیسواف بکشینسکی / Zdzisław Beksiński لهستانی به تصویر کشیده شده است، یک مکان جهنمی کابوس بار است، جایی که درها از پوست انسان ساخته شده‌اند و شما باید با چاقوی زنگ زده خود به آرامی آنها را باز کنید. ساکنان این مکان جهنمی، هیولاهای ترسناک یا ارواح ماسک‌دار می‌باشند. حتی ماریان نیز در گشت و گذار در دنیای ارواح دارای ژاکتی ترسناک‌تر و شلواری پاره می‌باشد و به واقع ظاهر جدیدی پیدا می‌کند. این تصویری ناقص از ماریان است که کمتر وجهه انسانی دارد. اما دو تصویری که از ماریان در این دو جهان به نمایش کشیده می‌شود، تقابل دنیای سیاه و سفید نیست. در عوض، بازی ادعا می‌کند که آن‌ها به عنوان آینه یکدیگر وجود دارند؛ به معنای آنچه دیگری تنها به صورت مجازی حضور دارد و از طریق این پنجره مشترک به هر دو منظر، بازی مدیوم قادر است آسیب‌های شخصیت‌های خود را از طریق حل معماها و پازل‌ها کشف کند.

بررسی بازی مدیوم

همانطور که در جستجوی توماس در استراحتگاه نیوا گشت و گذار می‌کنید، به مناطقی خواهید رسید که بقایای عاطفی جهان چنان قدرتمند هستند که ماریان مجبور می‌شود فضا را از نظر واقعی و معنوی طی کند. در این مرحله، چشم‌انداز شما از هم جدا می‌شود و شما را مجبور می‌کند که به طور همزمان به هر دو دنیا نگاه کنید و آنها را کاوش نمایید؛ اگرچه گشت و گذار در این فضاها ساده نیست. به عنوان مثال، ممکن است پله‌ای هنوز در دنیای ارواح وجود داشته باشد اما در دنیای واقعی فرو ریخته باشد یا یک راهرو خالی در دنیای واقعی، مملو از پروانه‌های قاتل در دنیای ارواح باشد. در نهایت آنچه در یک جهان بر ماریان تأثیر می‌گذارد، در جهان دیگر نیز چنین خواهد کرد.

بررسی بازی مدیوم
بررسی بازی مدیوم

این دوگانگی‌ها در یک سوم بازی رخ می‌دهد و درک فضاهای معماگونه بازی برای حرکت و پیشروی به جلو ضروری است. به عنوان مثال، کنار هم قرار دادن مواردی خاص در دنیای واقعی ممکن است باعث ایجاد خاطراتی شود که به عنوان انرژی مثبت در دنیای ارواح ظاهر شود و سپس ماریان می‌تواند آنها را جذب کند و از آنها برای تقویت توانایی‌های فراطبیعی خود استفاده کند، مانند سپری که می‌تواند او را در برابر پروانه‌های قاتل محافظت نماید. همچنین، همانطوری که پیش می‌روید، جزئیات معماها بیشتر می‌شود و این شما را ترغیب میکند که در جهان پیش رو بیشتر کاوش انجام دهید تا به سرنخ‌هایی که ممکن است معماهای شما را حل کنند، برسید.

بررسی بازی مدیوم

حل معماهایی که حول واقعیت دوگانه زندگی ماریان می‌چرخند در واقع یکی از بهترین بخش‌های بازی هستند و واقعا هم چشمگیر می‌باشند. سازنده بازی یعنی تیم بلوبر در مورد این دوگانکی صحبت داشته و اظهار کرده که برای نخستین بار که ایده پردازی این بازی انجام شد در ایکس باکس 360 بود که از لحاظ فنی نمی‌توانست با این کنسول مایکروسافت این دوگانگی را به نمایش بکشد و حتی در ایکس باکس وان هم ارائه دلپذیر این ایده پردازی به خوبی آنچه ایکس باکس سری ایکس آن را به نمایش می‌کشد، میسر نبوده است. اکنون به لطف سخت افزار و معماری قدرتمند سری ایکس، استودیو بلوبر موفق شده آنچه را می‌خواسته به نمایش بکشد.

در لحظات دوگانه و وقتی که در حالت روح قرار دارید و می‌خواهید به بدن اصلی و به دنیای واقعی برگردید، زمان بسیار مهم است و این زمان یکی از آزمون‌هایی است که ایکس باکس سری ایکس با سخت افزار قدرتمندش به خوبی انجام می‌دهد.

بررسی بازی مدیوم

برای مثال، جهت حل یک معما، ممکن است شما نیاز داشته باشید که ماریان همزمان در دو مکان باشد یا بر این حقیقت تکیه کند که اساساً می‌تواند از یک مکان به مکان دیگر منتقل شود. یکی از لحظات مورد علاقه من در The Medium این بود که در لحظه‌ای از واقعیت دوگانه، با هیولا رو در رو شدم. من در حالت روح قرار داشتم و در یک راهرو می‌دویدم، موجودی که بدنبال روح من بود. درست قبل از اینکه من را بگیرد، دوباره به بدنم برگشتم و ققل زنجیری که در را بسته بود، به صورت فیزیکی باز کردم و با نسخه روح و واقعی از در گذشتم و اجازه ندادم هیولا من را بگیرد. این یک لحظه وحشتناک و هیجان‌انگیز بود. البته تعقیب گریز همیشه هیجان خاص خود را دارد اما در وضعیتی که من در آن قرار داشتم، بسیار مهیج بود.

خواه در حالت دوگانه قرار داشته باشید یا نه، حل معماها، بسیار رضایت بخش خواهد بود. چون به شما احساس موفقیت دست می‌دهد و هم سبب می‌شود جهانی که در آن قرار دارید را بهتر درک کنید. در این بازی، انگیزه زیادی برای حل هر معما وجود دارد؛ قبل از رسیدن شما، تفریحگاه Niwa دچار یک حادثه هولناک شد که در آن تقریباً همه افراد در این محل کشته شدند، اما هیچ‌کس نمی‌داند که چرا. این پرسشی است که شما را وادار می‌کند تا بیشتر در این بازی کاوش کنید و برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود، بیشتر از ورای وحشت عبور کنید.

بررسی بازی مدیوم

اگر چه بیشتر این بازی حول محور حل معما می‌چرخد، اما در مدیوم نیز برخوردهای پنهانی و سکانس‌های تعقیب و گریز وجود دارد. هر دوی اینها از برخورد با Maw (با صداپیشگی Troy Baker)، آنتاگونیست اصلی بازی ناشی می‌شود. Maw یک مرد کاملا ساده است که می‌خواهد شما را از پای درآورد و در داخل پوست شما زندگی کند. این موارد به The Medium فرصتی می‌دهد تا به بازی‌های ترسناک سنتی‌تر شبیه شود و یک حس ترس را همیشه در قلب شما بکارد، چون ترس از حمله ماو همیشه در شما وجود خواهد داشت.

هر لحظه از بازی که در حال حل کردن یک معما و گشودن یک قفل هستید، احساس می‌کنید که ماو اکنون به شما حمله می‌کند و این ترس عمیقی را در شما به وجود می‌آورد. نکته منفی اینجاست که شما نمی‌دانید چرا ماو می‌خواهد در پوست شما باشد، ولی مطمئن هستید که به یکباره به شما حمله خواهد کرد. اگر بازی ترسناک دوست دارید، ماو قادر است به خوبی حس ترس وحشتناک را در شما ایجاد کند.

در بازی برای عبور از خیلی جاها می‌توانید از سیستم مخفی کاری استفاده نمایید اما اگر نتوانستید و دستگیر شدید، به شرطی که انرژی روحی ذخیره شده داشته باشید، می‌توانید یک انفجار را به راه بیندازید و همه چیز را مات و مبهوت کنید و سپس فرار نمایید.

بررسی بازی مدیوم

توجه داشته باشید که ماریان نمی‌تواند یک منبع بی پایان از انرژی روحی را در خود نگه دارد (این مقدار به طور هوشمندانه نشان داده می‌شود و به واقع درخشان بودن آستین ژاکت او است که این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند و نیاز به هرگونه نشان و علامت دیگری که در سایر بازی‌های ویدیویی می‌بینیم، وجود نخواهد داشت).

یکی از مشکلاتی که در بازی مدیوم وجود دارد این است که دوربین بازی براساس چشم انداز شما تغییر نمی‌کند و استودیو بلوبر تجربه سینمایی و پیش فرض را ارائه می‌کند. به عنوان نمونه، وقتی در یک اتاق قرار دارید، دوربین روبروی ماریان، آنچه به طور مستقیم در پشت شما قرار دارد را نشان می‌دهد و یا اینکه اتاق چقدر بزرگ است و شما تا چه میزان آسیب پذیر می‌باشید.

بررسی بازی مدیوم

با این حال، این نوع روایت بازی، برای ایجاد یک ترس لحظه‌ای بسیار موثر است و به استودیو بلوبر اجازه می‌دهد که همان نوع ترکیب‌بندی تصاویری که در فیلم‌های ترسناک و یا بازی‌های ترسناک مانند سایلنت هیل / Silent Hill دیده می‌شود را ارائه کند.

طراحی صدای‌های درون بازی مدیوم نیز درجه یک است. صدای چوبی که در زیر پای شما می‌شکند یا اینکه وسایلی که ماو در حال تعقیب شما به سمت‌تان پرتاب می‌کند، در گوش شما می‌پیچد و صدای ماریان که انرژی روحی‌اش را دوباره پر می‌کند، یک صدای عالی است. موسیقی متن بازی نیز بی نقص است، زیرا آهنگسازان بازی یعنی Arkadiusz Reikowski (سازنده موسیقی بازی‌های Layers of Fear 2 و Blair Witch) و Akira Yamaoka (سازنده موسیقی بازی Silent Hill) این اطمینان را ایجاد می‌کنند که موسیقی فضای وحشتناکی را ایجاد می‌کند و لحظات سکوت، فضایی دلهره آور را ارائه می‌دهد. موسیقی و اصوات The Medium برای تقویت هر صحنه به زیبایی کار می‌کنند (به ترسناک‌ترین شکل ممکن)، به طور معمول با زوایای عجیب و غریب دوربین کار می‌کنند تا شما را در یک حالت دائمی ترس نگه دارند، اما همچنان شما را از وضعیت فعلی ماریان آگاه می‌کند.

بررسی بازی مدیوم

مدیوم بدون اینکه صریحاً به شما بگوید چه خبر است، داستان سرایی فوق العاده‌ای را انجام می‌دهد. تقریباً کل بازی، یادآور رویدادهای گذشته است، چرا که ماریان سفر دلخراش خود را از طریق تفریحگاه Niwa آغاز می‌کند و درونی‌ترین افکار، احساسات و عقاید درونی خود را در هر لحظه روایت می‌کند. او بیش از حد حرف می‌زند و مسائلی را ارائه می‌کند که نیازی به توضیح ندارند زیرا بازی از قبل به اندازه کافی شرایط فهمیدن آنها را ایجاد کرده است. ناراحت کننده‌ترین نمونه این موارد زمانی است که ماریان درباره احساس خود اظهار نظر می‌کند. مدیوم هر آنچه را که لازم دارید برای حل معماها و روایت خود به شما ارائه می‌دهد و شما را قادر می‌سازد تا معماها را به تنهایی حل کنید، دلیل این کار این است که اطمینان حاصل کند که شما خط داستان بازی را حفظ می‌کنید و از آن دور نمی‌شوید. این داستان سرایی ساده و چیدن همه چیز برای اینکه شما خط داستانی را گم نکنید، برای برخی از کاربران خوب است اما حرفه‌ای‌ها مطمئنا دوست دارند خیلی از مسائل را خود کشف کنند و سختی بیشتری را برای حل معماهای این بازی متحمل شوند.

بررسی بازی مدیوم

سرانجام تمام رشته‌های اصلی داستان به هم می‌پیوندند تا به هدف اصلی که همانا کشف ریشه‌های ماریان است، کمک کنند. اینکه همه چیز به طریقی غیرمنتظره و جذاب به هم متصل می‌شود، دلیل هیجان انگیزی برای ادامه بازی است. ارتباطی که این بازی با تاریخ لهستان دارد و به برخی افشاگری‌ها نیز در این زمینه می‌پردازد، جدا از بخش فراطبیعی آن، فکر کردن در مورد چگونگی وقوع برخی از حوادث ناگورا موجود در این بازی عمیقا ناراحت کننده است.

نمی‌توانم بگویم که از پایان بندی مدیوم لذت بردم اما از اینکه چگونه ماهیت اجتناب ناپذیر نتیجه وحشتناک آن را تنظیم می‌کند، بسیار راضی هستم.

جمع بندی

بازی مدیوم یکی از بازی‌های ارزشمندی است که تجربه بسیار مناسب یک بازی ترسناک اما به سبک خویش را برای شما فراهم می‌کند. اگر علاقمند به بازی‌های ژانر وحشت و بقاء هستید، مدیوم یک تجربه خوب را برای شما فراهم می‌کند، اگرچه یک بازی عالی نیست و ترس و وحشت آن به اندازه بازی‌های برتر این ژانر شما را تحت تاثیر خویش قرار نمی‌دهد.

*این بررسی با کمک وبسایت جهانی Gamespot نگارش شده است.

مقالات مرتبط

بررسی بازی اساسین کرید والهالا؛ نبردهای خونین وایکینگی در انتظار شماست

تحریریه ریویوتک

بررسی بازی هایپر اسکیپ؛ تازه وارد دنیای بتل رویال

تحریریه ریویوتک

بررسی بازی سایبرپانک 2077؛ به یک افسانه تبدیل شوید

تحریریه ریویوتک

بررسی بازی هیتمن 3؛ آدمکش کچل و کد دار تو دل برو تر شده است!

تحریریه ریویوتک

بررسی بازی ویست‌لند 3؛ نقش آفرینی که نباید از دست داد

تحریریه ریویوتک

بررسی بازی پادشاهان صلیبی 3؛ جایگزینی شایسته برای پادشاهان صلیبی 2

تحریریه ریویوتک
اشتراک در
آگاهی از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
نمایش تمامی دیدگاه‌ها